vakantie lapland,rendiersafari

Vakantie Lapland: een onvergetelijk avontuur

Een vakantie Lapland is echt een onvergetelijke ervaring. Het is alweer een tijdje geleden, maar in 2007 boekten mijn man en ik via Voigt Travel een reis naar Fins Lapland. Ons verblijf was in een bungalow in Sallatunturin Tuvat, en bij onze reis boekten we excursies. De Lapland reis die wij destijds maakten, was inclusief excursies en wordt nog steeds aangeboden. En dat is niet meer dan logisch, want wat was het een geweldige vakantie!

Lapland met Voigt Travel

Reisverslag vakantie Lapland

Tijdens onze vakantie in Lapland maakten we elke dag zo veel geweldige dingen mee. Ik besloot daarom alles op te schrijven. Hieronder lees je het reisverslag.

Vakantie Lapland dag 1: De lucht in!

“Het is 09:20 uur ‘s morgens: tijd om te vliegen! We zijn op Schiphol en voor ons staat een vliegtuig van Finnair. We doen er een kleine drie uur over om Lapland te bereiken. Vanuit de lucht zien we het winterse landschap al. Als in Kuusamo geland zijn, voelen we de kou al. Min 25 graden geeft de thermometer aan… De bus brengt ons naar Salla en hoe dichter we onze bestemming naderen, hoe witter het wordt. Vlak voor het eindpunt is er eerst nog een introductiebijeenkomst waar we vragen kunnen stellen en te horen krijgen wat voor excursiemogelijkheden Salla te bieden heeft. Maar dat weten we min of meer al, want wij hebben een vakantie Lapland met excursiepakket geboekt. Op naar onze bungalow van Sallatunturin Tuvat: een prima huisje dat van alle gemakken is voorzien. We hebben er een open haard en zelfs een eigen sauna.”

Noorderlicht in Lapland met Voigt Travel

Vakantie Lapland dag 2: Rendiersafari

vakantie lapland,rendiersafari
Dit moet je echt doen als je in Lapland bent: een rendiersafari maken…

“Vandaag is het tijd voor onze eerste excursie: een rendiersafari. Hier hebben we echt naar uitgekeken en nu gaat het er dan eindelijk van komen! We krijgen elk ons eigen rendier. Die van mij heet Sentti. Er wordt mij verteld dat dit rendier ooit meedeed aan rendier races… En dat heb ik geweten! Eenmaal gestart, gaat het goed. Maar dan… Mijn rendier gaat er met een noodgang vandoor! En dit terwijl ik het touw nog vast heb. Oeps! Nadat we weer tot stilstand zijn gekomen, vraagt de begeleider of alles goed gaat. De tranen lopen uit mijn ogen van het lachen… Tijd voor een break :-). We roosteren een worstje boven het haardvuur in een echte Lapse ‘kota’. Al met al een geweldige dag (ondanks de dolle rit hihi)…”

Reis door Lapland dag 3: Sneeuwscootertocht

vakantie lapland,sneeuwscooter tocht
Supergaaf: een sneeuwscootertocht…

“Vandaag is het tijd voor actie, want we gaan op sneeuwscootersafari! We krijgen een extra overall aan over onze kleding, een soort bivakmuts voor over ons gezicht, een helm en een extra paar dikke sokken. Dan stappen we op onze sneeuwscooters. Wat gaaf en wat ontzettend mooi is het hier. Een waar winterwonderland. Oke, het is koud (vooral achter op de scooter), maar wat is dit de moeite waard. Onderweg zien we allerlei sneeuwsculpturen. Het zijn bomen met sneeuw eroverheen. Als de sneeuwscootertocht achter de rug is, genieten we bij het rendierpark nog van een heerlijke kop warme chocolademelk. Morgen staat er een huskytocht op de planning!”

Vakantie Lapland dag 4: Huskytocht

vakantie lapland,worstjes roosteren bij het haardvuur
Worstjes roosteren bij het vuur…

“Tijd voor de huskytocht! We verzamelen bij het rendierpark en maken ons daar op voor een tocht met deze prachtige honden. We krijgen eerst een uitleg en daarna stap ik de slee in (Marco stuurt de slee aan). De honden beginnen met rennen. Wat gaan ze hard: die zes husky’s (Taiska, Maxi, Tirrlattan, Tivvi, Milka en Fetu) die ons voorttrekken. In een grote slinger van sledes en honden rijden we door de bossen van Salla. De omgeving is weer prachtig. onderweg stoppen we voor een picknick in de Lapse open lucht. We roosteren rendierworstjes en drinken koffie bij het haardvuur. Aan het einde van de tocht zijn we nog helemaal warm van deze ervaring.”

Lapland met Voigt Travel

Dag 5 reis door Lapland: Sneeuwwandeltocht en ijsvissen

“Compleet uitgerust met hoge wandelschoenen met tennisrackets eronder en van die Nordic Walking sticks trekken we het prachtig wit besneeuwde bos in. Het zal een tocht van zo’n vier kilometer worden. Op zich niet ver, maar in de diepe sneeuw omhoog een berg op lopen, is best nog pittig. Een groot voordeel is, is dat je het tijdens zo’n wandeltocht echt niet koud zult hebben. Omdat je in flink in beweging bent, ben je gewoon aan het zweten. Na de sneeuwwandeltocht gaan we ook nog ijsvissen. We ‘boren’ een gat van zo’n 60 a 80 centimeter diep en hangen er met ons hengeltje een tijdje boven. Maar er gebeurt niets (althans, bij ons niet haha) en zo midden op een bevroren meer is het aardig koud. Voor vandaag vinden we het mooi geweest. Tijd voor een lekker sauna’tje ;-).”

Een geweldige ervaring…

Natuurlijk hebben we nog meer gedaan tijdens onze vakantie in Fins Lapland. Zo hebben we nog een Lapse avond bijgewoond, zijn we nog gaan skiΓ«n en hebben we met een busje een uitstapje gemaakt naar de Poolcirkel om de kerstman te ontmoeten. Het Noorderlicht hebben we helaas niet gezien, dus eigenlijk moeten we gewoon nog een keertje terug met onze kinderen. Want die zullen het ook fantastisch vinden!

Al met al was onze vakantie Lapland een geweldig avontuur. Wil je ook naar Lapland op vakantie? Kijk dan hier.